Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Życie w Holandii

Holendrzy nie są już tak mili jak wcześniej. Nowa kampania społeczna ma to zmienić

Anna Soroko

13 marca 2019 19:25

Udostępnij
na Facebooku
Holendrzy nie są już tak mili jak wcześniej. Nowa kampania społeczna ma to zmienić

#DOESLIEF, czyli bądźmy dla siebie milsi. fotolia.com/ fot.djile/ royalty free

Przy pierwszym poznaniu Holendrzy wydają się być bardzo miłym narodem, ale kiedy bliżej się z nimi zaznajomimy, pierwsze wrażenie może szybko prysnąć. Nie jest to stwierdzenie wyssane z palca, gdyż tak sądzą nawet oni sami. Na początku tego miesiąca w mediach holenderskich ruszyła nowa kampania społeczna #DOESLIEF, która ma na celu walkę z niemiłym zachowaniem i uświadomienie obywatelom, że każdy z nas może przyczynić się do wspólnej jakości życia.

Bądźmy milsi!

W pierwszych dniach marca w holenderskich mediach, czyli w telewizji, radiu i internecie, ruszyła zupełnie nowa i dość nietypowa kampania, mająca na celu zmianę codziennego zachowania Holendrów (oraz innych mieszkańców kraju), by wszyscy stali się dla siebie choć odrobinę milsi. Nie trzeba wiele, jedynie refleksji nad swoim zachowaniem w pewnych sytuacjach, w czasie wchodzenia w interakcję z innymi ludźmi, oraz zastanowienia się nad tym, czy nie jesteśmy wobec innych opryskliwi, sarkastyczni czy po prostu nieuprzejmi. Nikt z nas nie chce przecież być przecież traktowany w taki sposób.

Czy Holendrzy są mili?

Akcja #DOESLIEF sama w sobie jest dowodem na to, że nie do końca. Oczywiście to generalizacja i każdy z nas może znać jakiegoś Holendra, który jest do rany przyłóż i nigdy nie widzieliśmy go w złym nastroju. Na stworzenie kampanii wpłynęły jednak wyniki ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców kraju wiatraków – jednoznacznie z niej wynika, że w Holandii nie jest tak kolorowo, jak mogłoby się to wydawać na pierwszy rzut oka.

Problemy Holandii

Według badania społecznego aż 70 procent Holendrów uważa, że są oni wobec siebie mniej mili niż w przeszłości, a 60 procent wyznało, że boi się głośno skomentować czyjeś nieodpowiednie zachowanie z powodu możliwego agresywnego zachowania – zarówno werbalnego jak i fizycznego – upominanej osoby.

Innym problemem są coraz wyraźniej odznaczające się różnice w zamożności mieszkańców kraju. Mogą one wprowadzać nieprzyjemne napięcia. Ponadto należy też zwrócić uwagę na nietolerancję, brak szacunku do innych ludzi, zachowania antyspołeczne, samolubność, problemy z integracją oraz kwestię imigrantów.

Wszystkie te czynniki pośrednio wpływają na społeczeństwo, sprawiając, że na co dzień, w zwykłych międzyludzkich interakcjach, ludzie nie odnoszą się do siebie tak serdecznie jak kiedyś. Być może szybka reakcja zwolenników akcji sprawi, że Holendrzy faktycznie staną się milsi.

Za kampanię #DOESLIEF odpowiedzialna jest fundacja SIRE Nederland, stawiająca na poruszanie trudnych tematów społecznych. Jako formy walki z nieodpowiednim zachowaniem w sieci proponują używanie tagu akcji oraz publikowanie specjalnych gifów. Na stronie inicjatywy można także na bieżąco śledzić wypowiedzi, które zostały oznaczone jako nieodpowiednie.

testek
Reklama
Gość
Wyślij


Bliżej nas