1. Co widzi oko obiektywu
Oko obiektywu ,czesto uwydacznia o wiele wiecej niz w rzeczywistosci to jest, zbyt bliska odległość od twarzy sprawia, że twarz się zniekształca - oczy mają większy rozstaw, a nos staje się karykaturalnie duży. . Każda skaza na skórze, wyprysk, ranka zostanie uwieczniona na zdjęciach jakby o wiele wiecej widoczna niz w rzeczywistosci jest. Z kolorem włosów jest podobnie. Wszelkie odrosty, różnice w odcieniu farby, pozornie niewielkie, obiektyw uwypukli nadając zdjęciom nienaturalny charakter. Zatem dobre przygotowanie do sesji zdjęciowej powinno polegać na zminimalizowaniu bądź całkowitym wyeliminowaniu tego typu elementów.
2. Makijaż
Makijaż fotograficzny różni się od zwykłego makijażu. Musi uwzględniać zamierzenia fotografa, projekt, a także światło oraz technikę, jakich fotograf będzie używał.
Do zdjęć robionych przy świetle ciepłym czyli takim, które zawiera w sobie tony żółte, złociste, najlepiej używać podkładów ciepłych, złocistych, piaskowych, brzoskwiniowych. Do tego można stosować różnego rodzaju bronzery: złote rozświetlające kulki, róże w odcieniach beżu i brązu. Cienie, jakimi pomalujemy oko, to: brązy, czekolady, beże, ecru, kremowe biele, pomarańcze, ciepłe śliwkowe, bordowe. Unikać należy podkładów w kolorach porcelanowych ponieważ twarz będzie zgaszona, szarawa i bez wyrazu. Podobnie będzie się działo z cieniami: fiolety, błękity, zimne róże będą szarzeć, lub zanikać, gdy zostaną poświecone ciepłym światłem.
Gdy mamy oświetlenie miękkie, rozproszone, należy zastosować makijaż bardziej spokojny, w którym cienie przechodzą łagodnie z jednego koloru w drugi bez widocznych granic między kolorami. Należy także pamiętać o tym, aby makijaż nie był zbyt ciężki, a stosowane kosmetyki były raczej transparentne, lekkie nie mogą sprawiać wrażenia maski.
Przy oświetleniu kontrastowym, np. z jednego źródła światła, należy bardzo dokładnie pokryć cerę, aby nadać jej gładkości. Trzeba mocno podkreślić kości policzkowe, aby nadać twarzy charakter trójwymiarowości. Ten typ światła wymaga również make-up"u kontrastowego, z mocnymi akcentami (np. mocne usta, mocne oczy), przy czym obrys tychże powinien być niezwykle precyzyjny. Kolorystyka powinna być żywa, zdecydowanie należy unikać kolorystyki pastelowej w szczególności w przypadku ust.
Przy makijażu do zdjęć czarno-białych należy pamiętać, że wszelkie subtelności związane z zastosowanymi kolorami zostaną zredukowane do minimum. Dlatego właśnie lepiej tu skupić się na precyzji w liniach i konturach niż na grze kolorów. Warto pamiętać, że kontrasty między kolorami zostaną jeszcze bardziej wzmocnione, co nie zawsze daje interesujący efekt. Warto także podkreślić linię kości policzkowych, co pozwoli na nadanie twarzy smukłego, trójwymiarowego wyglądu.
Jeżeli nie potrafią Panie lub nie są zbyt pewne w malowaniu się do zdjęć to należy przyjść na sesję bez makijażu z nałożonym jedynie podkładem matującym. Dobrze jest przynieść ze sobą swoje kosmetyki do makijażu, które na miejscu zostaną wykorzystane.
3. Oczy
Ponieważ w trakcie sesji zdarza się zmiana stylizacji, ubioru, uczesania do której nie zawsze pasuje pierwotnie wykonany makijaż, należy liczyć się z tym, że konieczne będzie zmycie makijażu i pomalowanie się od początku. W tym celu należy mieć ze sobą kosmetyki do demakijażu, które nas nie uczulają i które używamy na co dzień. Wszelkie dodatki typu sztuczne rzęsy, cyrkonie przyklejane na skórę trudno się usuwają a skóra po ich usunięciu jest podrażniona. Dlatego ten typ ozdobników można używać na końcowym etapie sesji, kiedy nie planujemy już wykonywania innych zdjęć.
4. Włosy
Włosy należy umyć bezpośrednio przed sesją zdjęciową i nie powinno się w nie wcierać żadnych pianek, żeli i wosków. Sklejające się i zbyt obciążone kosmetykami włosy, brzydko prezentują się na zdjęciach i zdecydowanie trudniej się układają.
5. Paznokcie
Paznokcie powinny być zadbane co nie oznacza, że muszą być długie. Jednak postrzępione skórki czy obgryzione paznokcie skutecznie uniemożliwiają wykonanie wielu ujęć zawierających zbliżenie na dłonie.
Nie należy malować paznokci ostrymi odcieniami lakieru. Najlepiej na zdjęciach wygląda francuski manikiur. Można również pomalować paznokcie lakierem bezbarwnym lub w pastelowych jasnych kolorach, ale nie perłowym. Nie polecam tipsów. Niektórzy je lubią, ale na zdjęciach wyglądają nienaturalnie.
6. Ciało
Dwa dni przed zdjęciami warto zrobić peeling twarzy i ewentualnie całego ciała (jeśli będzie to sesja odsłaniająca sylwetkę). Jeśli korzystacie Państwo z solarium lub kąpieli słonecznych, nie należy tego robić przynajmniej 3-7 dni przed sesją. Poparzona skóra przybierze czerwony odcień, co niekorzystnie wpłynie na zdjęcia.
Przed sesją nie należy stosować kremów samoopalających. Nie zawsze jesteśmy w stanie równomiernie rozprowadzić krem, a wtedy powstają plamki i przebarwienia, które są zmorą fotografa.
7. Pozowanie do zdjęć
Nie ma osób, którym nie dałoby się zrobić wspaniałych zdjęć. Jest to na swój sposób pocieszające, bo w myśl tego twierdzenia każdy z nas ma szanse na rewelacyjne ujęcia. Jak więc zachować się mamy, gdy już zdecydowałyśmy się pozować? Modelka musi być po trosze aktorką. Każde zdjęcie opowiada jakąś historię i wszystkie jego elementy muszą być z nią spójne. Dlatego trudno podpowiedzieć gotowe pozy czy konfiguracje, można jednak podpowiedzieć kilka zasad, które będą pomocne i w miarę uniwersalne.
Aby mieć wyraziste rysy twarzy, nie należy cofać głowy. Wciskamy wtedy niejako brodę w szyję, robiąc sobie gustowny drugi podbródek, rozmywamy kontur twarzy. Zamiast tego wyciągnijmy szyję w górę i pochylmy minimalnie głowę do przodu. Pozycja ta wyda się pewnie dość nienaturalna, ale sprawdza się na zdjęciach.
Dobrym patentem są lekko rozchylone usta. Należy uśmiechnąć się bardzo lekko z zamkniętymi ustami a potem w tym uśmiechu je lekko rozchylić.
Dobrze jest ustawić się inaczej niż na wprost w stosunku do aparatu. Nie każdy lubi fotografować się z profilu, ale lekki półprofil zdecydowanie lepiej prezentuje się na zdjęciach. Trzeba spojrzeć na coś położonego lekko z boku fotografa. Skupiony wzrok jest bardziej rzeczywisty i wygląda naturalniej.
Kolejna rzecz to ułożenie ramion. Nie ściągajmy ramion do siebie, nie garbmy się. To zawsze wygląda nieatrakcyjnie
Wiele z nas ma problem z rękami - co z nimi zrobić? Na pewno nie wykonywać sztucznych gestów. Dobrze jest zająć je czymś - torebką, czy choćby trzymanym w dłoni liściem. Trudną umiejętnością jest włączenie gestów dłoni do stylizacji, ale jeżeli czujemy się pewnie, możemy się o to pokusić. Przede wszystkim jednak pamiętajmy o pozach zakazanych - nie zakładamy rąk, nie krzyżujemy ich przed sobą, nie obejmujemy tułowia. Jest to najlepsza metoda, żeby wyglądać na osobę zamkniętą i ponurą, a to z kolei raczej nie jest wizerunek, jaki większość z nas chciałaby zaprezentować. Nie chowajmy tez dłoni ani nie stawajmy na baczność. Polecam ustawienie rąk w jakikolwiek asymetryczny sposób np. jedna delikatnie położona na biodrze a druga wzdłuż ciała, dotykającą dłonią uda.
Wiele z nas niechętnie zgadza się na zdjęcia w pozycji stojącej. Często jest to spowodowane niezadowoleniem z kształtu bioder, brzucha lub nóg. Na to też jest rada należy skrzyżować nogi, a wiele wad ich budowy przestanie być widoczne. Pamiętać należy także, żeby nie ustawiać ich z piętami na zewnątrz - nadaje to infantylny i pretensjonalny wyraz każdej modelce. Dobrym pomysłem jest natomiast postawienie jednej nogi nieco przed drugą i lekkie ugięcie jej w kolanie. Również odstawienie jednej zgiętej nogi lekko w bok, co dodaje sylwetce lekkości. Jeśli modelka siedzi, a chce optycznie wydłużyć i wyszczuplić łydki powinna założyć nogę na nogę i ustawić je lekko ukośnie.
Jeżeli chodzi o biodra, to ich wizualne wysmuklenie jest bardzo proste - muszą być ustawione nie na wprost fotografa, jedno powinno być przesunięte nieco do przodu, a drugie odrobinę cofnięte. Uważajmy również, aby nie wysunąć ich nadmiernie do przodu - chyba że marzymy o efekcie wypukłego brzucha.
Przy tym wszystkim jeszcze należy zachować naturalność, ale nikt nie powiedział, że sztuka właściwego pozowania jest łatwa.
Najlepiej jest poćwiczyć sobie te wszystkie pozy w domu przed lustrem tak aby na sesji czuć się pewniej.
8. Jak się ubrać na sesję
Na zdjęciach najlepiej wychodzą ubrania stonowane kolorystycznie.
Jeżeli będą to portrety to należy przynieść ze sobą:
* biały lub czarny top na ramiączkach, bez nadruków i świecących ozdób
* prostą klasyczną jednokolorową bluzkę z kołnierzem z naturalnego materiału, może być bluzka z żabotem, stójką, lub koronkowa
* klasyczną jednokolorową marynarkę
Do zdjęć na których pokazana będzie cała sylwetka przynosimy:
* bluzki i marynarki wymienione powyżej
* jednokolorowe spodnie o klasycznym kroju, mogą być dżinsy,
* obuwie raczej eleganckie a nie sportowe, wszelkie klapki, japonki dobrze wychodzą tylko przy konkretnych stylizacjach, więc do ogólnie pojętych zdjęć klasycznych raczej są nie wskazane
* jeżeli sesja jest w plenerze w okresie jesiennym lub zimowym modelka będzie pozowała w okryciu wierzchnim zatem najlepiej na zdjęciach wychodzą wszelkiego rodzaju płaszcze, długie swetry w kształcie płaszcza, kurtki z naturalnej skóry, kurtki w stylu militarnym oraz futra
* jeżeli chodzi o nakrycia głowy to dobrze prezentują się na zdjęciach duże kapelusze, berety, czapki z lisa, królika, małe toczki z woalką, czapki wełniane w norweskie wzory, czapki góralskie
Ogólnie rzecz biorąc dopasowanie ubrań do sesji jest sprawą mocną indywidualną i kwestią gustu zarówno fotografa oraz modelki. Dla mnie najlepszym rozwiązaniem jest spotkanie się na kawie na kilka dni przed planowaną sesją i dokładne zaplanowanie tego co chcemy osiągnąć na zdjęciach. Mam wtedy możliwość zobaczenia na żywo osobę, której będę robiła zdjęcia, jaki typ urody ma modelka i jaki rodzaj makijażu oraz ubrań najlepiej podkreśli na zdjęciach walory danej osoby.
9. Wzajemne poszanowanie siebie i czasu
W przypadku sesji płatnych rzadko zdarza się choć jednak niestety zdarza, że pomimo spędzenia kilku godzin na żmudnym planowaniu sesji i wymyślaniu pomysłu na zdjęcia Klientka w ostatniej chwili odwołuje całe przedsięwzięcie. Dobrze jest gdy powiadomi o tym z kilkudniowym wyprzedzeniem. Gorzej gdy bez żadnego konkretnego powodu nie stawi w ustalonym terminie w miejscu wyznaczonym na sesję. Fotograf ponosi wtedy stratę nie tylko finansową ale też czasową. Gdyby wiedział, że sesja się nie odbędzie mógłby w tym terminie zrobić zdjęcia komuś innemu i po prostu zarobić. W sytuacji gdy do sesji fotograf wypożycza stroje z wypożyczalni, zamawia wizażystkę i fryzjerkę, wynajmuje studio fotograficzne a Klientka nie stawia się w terminie to poniesione koszty są już znaczące. Zdaję sobie sprawę, że zdarzają się różne przypadki losowe uniemożliwiające stawienie się w ustalonym terminie na sesji, ale kultura wymaga tego, aby jak najszybciej powiadomić o tym fakcie fotografa i jeśli to możliwe ustalić nowy, inny termin sesji. Ta zasada obwiązuje w obie strony. Dobry fotograf również powinien wcześniej powiadomić Klientkę, że z jakiś ważnych powodów musi odwołać czy przesunąć sesję na inny termin.
Zdarzają się również sesje bezpłatne na zasadzie otrzymania zdjęć za pozowanie. Tego typu sesje służą do wzbogacania swojego protfolio zarówno przez fotografa jak i przez modelkę. Przy tego typu sesjach raczej nie inwestuje się w wynajem studia oraz strojów z wypożyczalni, i rzadko kiedy borą w nich udział płatne wizażystki i fryzjerzy. W związku z tym nagłe i niezapowiedziane odwołanie sesji przez modelkę nie tyle generuje straty finansowe co powoduje marnowanie czasu fotografa, który mógłby w tym terminie zając się czymś innym. Tu uwaga do przyszłych i początkujących modelek. Na sesje bezpłatne nie należy się spóźniać, źle widziane jest odwoływanie sesji na ostatnią chwilę lub nie stawianie się o umówionej porze i miejscu. Modelka musi być w stałym kontakcie telefonicznym z fotografem, nie może samodzielnie zmieniać miejsca sesji, stylizacji czy innych warunków ustalonych z fotografem.
Środowisko fotograficzne jak większość środowisk zawodowych, jest dość zamknięte i informacje o tym, że dana modelka czy Klientka zachowuje się w nieodpowiedzialny sposób szybko się rozchodzą. Może to skutkować w przyszłości dużymi problemami w znalezieniu dla siebie fotografa lub znaczącym podniesieniem cen za usługi fotograficzne dla osoby, która zachowuje się w sposób opisany powyżej.
10. Uwagi ogólne
Na koniec kilka uwag natury ogólnej. Przed sesją zdjęciową nie wolno imprezować do bladego świtu. Należy się wyspać i wypocząć. Osoby z podkrążonymi oczami, zmęczoną cerą i syndromem dnia poprzedniego nie będą dobrze wyglądać na zdjęciach. Nawet najlepszy program graficzny nie pomoże w zatuszowaniu oznak przemęczenia, a to oznacza że sesję można będzie spisać na straty.
Do sesji należy podejść na luzie tzn. nie stresować się. Ani fotograf ani jego sprzęt nie gryzą. W trakcie sesji zawsze można zadawać pytania w sytuacji kiedy czujemy się niepewnie lub coś nam nie odpowiada. Zachowując się w naturalny sposób mamy większe szanse na dobre zaprezentowanie się na zdjęciach.
Sesje robione w plenerze w miejscach zaludnionych mają to do siebie, że zwracają na siebie uwagę. Należy wyłączyć się i nie przejmować się tym, że ludzie przystają i patrzą się na to jak są robione zdjęcia.