Aktualnosci
Holenderskie koleje testują bezzałogowe pociągi
Zastąpienie ludzkiej pracy działaniem komputera zawsze budzi kontrowersje. AdobeStock/licencja podstawowa
We wtorkowy wieczór (10.12) na linii między Kampen i Swifterbant Holendrzy testowali pociąg obsługiwany jedynie przez maszynę. Eksperyment został oceniony jako udany.
Automatyczny pociąg
W przeprowadzonym teście pociąg wyjechał bez opóźnienia i dotarł na czas.
Na pokładzie nie było pasażerów, jedynie kierowca, który miał interweniować, gdyby coś poszło nie tak.
– W pociągu samokierującym został wbudowany dodatkowy komputer, dzięki któremu z góry wiadomo, czego spodziewać się na torze – powiedział rzecznik holenderskich kolei Erik Kroeze w wywiadzie dla NOS Radio 1 Journal.
Projekt jest ciągle sprawdzany i udoskonalany, jednak wszystko wskazuje na to, że przeznaczenie maszyn do użytku holenderskich podróżnych jest jedynie kwestią czasu.
Szacuje się, że dojdzie do tego w przeciągu najbliższych kilku lat.
Na pokładzie nie było pasażerów, jedynie kierowca, który miał interweniować, gdyby coś poszło nie tak.
– W pociągu samokierującym został wbudowany dodatkowy komputer, dzięki któremu z góry wiadomo, czego spodziewać się na torze – powiedział rzecznik holenderskich kolei Erik Kroeze w wywiadzie dla NOS Radio 1 Journal.
Projekt jest ciągle sprawdzany i udoskonalany, jednak wszystko wskazuje na to, że przeznaczenie maszyn do użytku holenderskich podróżnych jest jedynie kwestią czasu.
Szacuje się, że dojdzie do tego w przeciągu najbliższych kilku lat.
Problem z maszynistami?
Zastąpienie ludzkiej pracy działaniem komputera zawsze budzi kontrowersje. W tym przypadku zagrożeni czują się maszyniści, którzy w dalszej perspektywie mogą zacząć tracić pracę.
Kroeze uspokaja i twierdzi, że nawet w bezzałogowym pociągu zawsze przyda się ktoś do sprawowania pieczy.
– Zauważamy, że wielu maszynistów jest zainteresowanych. To trochę tak, jakby zapytać kierowcę, jak to jest prowadzić samochód bez kierowcy. Miło jest dla zawodu zobaczyć, jak rozwija się ta technologia – powiedział dla NOS Radio 1 Journal.
Kroeze uspokaja i twierdzi, że nawet w bezzałogowym pociągu zawsze przyda się ktoś do sprawowania pieczy.
– Zauważamy, że wielu maszynistów jest zainteresowanych. To trochę tak, jakby zapytać kierowcę, jak to jest prowadzić samochód bez kierowcy. Miło jest dla zawodu zobaczyć, jak rozwija się ta technologia – powiedział dla NOS Radio 1 Journal.
Nowa technologia w Holandii
Kolejki prowadzone przez komputery sprawnie funkcjonują już w kilku miejscach na naszym globie. Na początku tego roku, w Australii uruchomiono pierwszą całkowicie zautomatyzowaną sieć kolejową, która łączy 16 kopalń i 2 porty.
Jeżeli chodzi jednak o Europę, to testy Holendrów są dużą innowacją. Do podobnych badań w 2023 roku zobowiązali się Francuzi.
Do tej pory prekursorem takich eksperymentalnych działań byli Niemcy, którzy sprawdzali działanie samokierujących się tramwajów.
Źródło: nos.nl. Benchmark.pl, rtlnieuws.nl
Jeżeli chodzi jednak o Europę, to testy Holendrów są dużą innowacją. Do podobnych badań w 2023 roku zobowiązali się Francuzi.
Do tej pory prekursorem takich eksperymentalnych działań byli Niemcy, którzy sprawdzali działanie samokierujących się tramwajów.
Źródło: nos.nl. Benchmark.pl, rtlnieuws.nl
To może Cię zainteresować