Życie w Holandii
Z bólem brzucha udamy się do… drogerii? Nowy pomysł lekarzy i właścicieli aptek
Zakupy w drogerii (zdjęcie poglądowe). fotolia.com/royalty-free/Right 3
W Holandii ma powstać współpraca między lekarzami pierwszego kontaktu a aptekami i drogeriami. Celem tej kooperacji jest skuteczniejsza pomoc osobom z drobnymi dolegliwościami.
Drogerie i lekarze
W Brummen i Tiel w Geldrii ma zostać przetestowany nowy system współpracy między aptekami i drogeriami a lekarzami pierwszego kontaktu. Do początku 2020 roku lekarze i apteki będą udzielać tych samych porad osobom z przypadkami przeziębienia, bólu głowy czy bólu brzucha.
Każdy pacjent, który przyjdzie do lekarza z drobną dolegliwością, zostanie odesłany z właściwymi wytycznymi do drogerii. „Ludzie mogą samodzielnie zwalczyć lekkie schorzenia, jak np. przeziębienie, odwiedzając chociażby pobliską drogerię” – mówi dyrektor Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD), Marten Hummel.
Każdy pacjent, który przyjdzie do lekarza z drobną dolegliwością, zostanie odesłany z właściwymi wytycznymi do drogerii. „Ludzie mogą samodzielnie zwalczyć lekkie schorzenia, jak np. przeziębienie, odwiedzając chociażby pobliską drogerię” – mówi dyrektor Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD), Marten Hummel.
Brak wiedzy
Pojawiają się jednak pewne wątpliwości dotyczące wiedzy z zakresu medycyny wśród pracowników. „Istnieją obawy, że ktoś, kto ma pracę w niepełnym wymiarze godzin w sobotę w drogerii, nie będzie posiadał odpowiedniej wiedzy medycznej” – twierdzi jeden z lekarzy z Kerkhoven.
Według Hummla, drogerie muszą być w stanie zapewnić odpowiednią opiekę swoim klientom. „W przypadku poważnych dolegliwości lub gdy personel drogerii nie jest pewny, jak pomóc klientowi, musi odesłać chorego do lekarza” – zaznacza dyrektor CBD.
Agencja badawcza Nivel zauważyła, że do lekarzy pierwszego kontaktu zgłasza się rocznie 12 milionów pacjentów z drobnymi dolegliwościami.
Według Hummla, drogerie muszą być w stanie zapewnić odpowiednią opiekę swoim klientom. „W przypadku poważnych dolegliwości lub gdy personel drogerii nie jest pewny, jak pomóc klientowi, musi odesłać chorego do lekarza” – zaznacza dyrektor CBD.
Agencja badawcza Nivel zauważyła, że do lekarzy pierwszego kontaktu zgłasza się rocznie 12 milionów pacjentów z drobnymi dolegliwościami.
To może Cię zainteresować