Za ubezpieczenie nie jest odpowiedzialny pracodawca. Często zdarza się tak, że pracodawca ubezpiecza swoich pracowników grupowo, jest to zdecydowanie tańsze i wygodniejsze, natomiast nie jest to jego obowiązkiem, i wszystkie konsekwencje związane z brakiem ubezpieczenia zdrowotnego spoczywają na Tobie. Jeśli pracodawca twierdzi, że Cię ubezpiecza, pamiętaj, aby zawsze upewnić się, że tak jest. Wystarczy skontaktować się z ubezpieczalnią wskazaną przez pracodawcę i zapytać czy są odprowadzane składki w Twoim imieniu, wiele z ubezpieczalni na dzień dzisiejszy zatrudnia kogoś, kto może pomóc w języku polskim, więc bariera językowa nie stanowi już takiego problemu, jak kilka lat temu.
Ubezpieczenie zdrowotne na terenie Holandii kosztuje około 80 euro na miesiąc, stawka ta będzie wyższa jeśli wybierzemy ubezpieczenie dodatkowe, które poszerza wachlarz ofert, z których możemy skorzystać.
Ze względu na to, iż stawka miesięczna za ubezpieczenie podstawowe nie jest wcale mała, Rząd holenderski daje możliwość osobom, których zarobki nie są wysokie na uzyskanie dofinansowania do ubezpieczenia (Zorgtoeslag), które jest opłacane przez Państwo. Po złożeniu stosownego wniosku do urzędu 'Belastingdienst Toeslagen' należy czekać na decyzję około 8 tygodni. Należy pamiętać, że dochody roczne nie mogą być wyższe niż 33.743 euro jeśli jesteś osobą samotną lub 50.000 na parę. Obowiązuje zasada, im niższe dochody tym wyższy dodatek. Świadczenie to wynosi do 69 euro na miesiąc dla osoby samotnej i do 149 euro na miesiąc dla pary.
Pobierając ten dodatek musimy pamiętać o zgłaszaniu do urzędu wszystkich zmian, które mogą wpłynąć na nasze prawo do dofinansowania. Jeśli wyjeżdżasz z Holandii lub przestajesz płacić ubezpieczenie również musisz to zgłosić.
Jeśli tego nie zrobisz, Urząd holenderski będzie wypłacał Ci w dalszym ciągu dofinansowanie, a po pewnym czasie przyśle karę, którą będziesz musiał zapłacić do urzędu. Jeśli dostaniesz z urzędu holenderskiego list z żółtym czekiem, z literą „T” w numerze decyzji, oznacza to, że świadczenie zdrowotne było przez Ciebie bezpodstawnie pobierane i musisz zwrócić wymienioną na dokumencie kwotę do Urzędu Skarbowego. Pamiętaj również, że za zwłokę urząd nalicza odsetki.
Musimy zdać sobie sprawę z tego, że każde świadczenie otrzymane z Urzędu, z każdego kraju, które okaże się nieprawidłowo przyznane, będzie trzeba zwrócić. Urząd holenderski nie przysyła nam pieniędzy na konto bez powodu.
Bądźmy świadomi tego, że sami musimy dbać o sprawy związane z ubezpieczeniem. Jeśli pracodawca twierdzi, że wszystko jest załatwione i o nic nie musimy się martwić, znajdźmy chwilę na upewnienie się, że rzeczywiście tak jest.
Zgłoś się po swoje 9 359 zł!
To może Cię zainteresować