Ranking najcenniejszych niderlandzkich marek. Góruje słynny producent piwa
HEINEKEN to najbardziej międzynarodowy browar na świecie. Jest wiodącym deweloperem i sprzedawcą marek piwa premium i cydru. AdobeStock/licencja podstawowa
Ranking firm
Nasze badania konsekwentnie pokazują, że aby odnieść sukces, marki muszą poruszać się w teraźniejszości, nie rezygnując jednocześnie z długoterminowych wysiłków, które budują wartość
Niderlandzkie firmy
TOP 10 firm według Kantar:
10. Action
Niderlandzkie sklepy oferujące przeróżne artykuły (spożywcze, kosmetyczne, papiernicze) podbiły międzynarodowy rynek. Obecnie przedsiębiorstwo jest warte 2,3 miliarda dolarów, co w porównaniu do wyniku sprzed dwóch lat oznacza wzrost marki o 75 proc. Firma cieszy się dużą popularnością także w Polsce.
Action powstało w 1993 roku w Enkhuizen. Początkowo był to mały sklep sprzedający drobne produkty niespożywcze. Z czasem marka zaczęła się rozszerzać, a kluczowym momentem okazało się otwarcie na dystrybucję w innych krajach europejskich.
9. Spar
Holenderska firma została założona w 1932 roku przez Adriaana van Wella. Przedsiębiorca chciał stworzyć zrzeszenie sprzedawców detalicznych, a De Spar miało być skrótem od Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig, czyli Wszyscy korzystamy na wzajemnej współpracy. Z czasem organizacja zamieniła się w samodzielnie działającą firmę, która zyskała ogromną popularność na arenie międzynarodowej.
Sklepy Spar są dostępne w 48 krajach na 4 kontynentach. Najwięcej punktów znajduje się w Wielkiej Brytanii oraz Austrii.
Dla Polaków firma Just East Takeaway.com może być z pozoru nieznana.Wynika to jednak z faktu, że popularna niderlandzka marka funkcjonuje pod różnymi nazwami. W kraju biało-czerwonych prosperuje jako Pyszne.pl.
Firma, która ułatwia zamawianie i dostarczanie jedzenia została założona już w 2000 roku przez Jitse Groena. Niderlandzki przedsiębiorca zauważył, że kupowanie jedzenia przez internet jest niezwykle skomplikowane i uznał, że procedurę należy ułatwić. Firma rozwijała się powoli, ale obecnie jest prawdziwym liderem w swojej branży.
W sierpniu 2022 r. Just Eat Takeaway.com sprzedał swoje 33 proc. swoich udziałów firmie Prosus. Transakcja została dokonana za 1,8 mld euro.
Ta firma nie jest może zbyt popularna na arenie międzynarodowej, ale w Holandii odgrywa kluczową rolę. Jest to bowiem jeden z największych operatorów kablowych w kraju, dostarczający cyfrową telewizję kablową oraz Internet. To także przedsiębiorstwo oferujące usługi telefoniczne klientom indywidualnym oraz komercyjnym. W ubiegłym roku firma szczyciła się blisko 5 mln abonentów telefonii stacjonarnej i komórkowej.
Firma została założona w 2008 roku w wyniku fuzji kilku marek. W 2015 roku do spółki dołączyła także UPC Nederland i to właśnie wtedy Ziggo zyskało wyjątkową popularność w Holandii. Obecnie zajmuje drugą pozycję na rynku, a konkurencję stanowi jedynie firma KPN.
6. Rabobank
Niderlandy słyną z dobrego zarządzania finansami i znakomitą bankowością. Nic zatem dziwnego, że w zestawieniu uwzględniono aż dwie holenderskie instytucje z tej branży. Jednym z nich jest właśnie Coöperatieve Rabobank UA.
Rabobank to firma, która powstała w 1895 roku. Jej idea opierała się na tej głoszonej przez pioniera spółdzielności: Friedricha Wilhelma Raiffeisena. W 1864 roku mężczyzna otworzył bank rolniczy, który miał przede wszystkim pomagać usamodzielnić się najbiedniejszym. Tradycja Rabobanku opiera się na tych samych wartościach, dlatego tak wiele osób decyduje się powierzyć swoje finanse właśnie tej marce.
5. KPN
KPN, a dokładniej Koninklijke KPN N.V., to druga najpopularniejsza firma zajmująca się dostarczaniem telewizji i telefonii w Holandii. KPN nieznacznie wyprzedza Ziggo a zacięta walka między tymi dwoma firmami trwa już od lat.
Przedsiębiorstwo KPN powstało już w 1752 roku w Rotterdamie. Początkowo zajmowało się tylko usługami pocztowymi, jednak na początku XIX wieku firma zaczęła oferować także system telegraficzny, a potem: telefoniczny.
KPN jest własnością holenderskiego gabinetu, ale nie jest zarządzana przez władze.
Lenovo, Huawei, Xiaomi… nie da się ukryć, że najpopularniejsze marki urządzeń elektronicznych pochodzą z Chin. Warto jednak wiedzieć, że swoją cegiełkę do rozwoju technologii przykładają także Niderlandy. To właśnie z tego kraju pochodzi firma, której urządzenia posiada niemal każdy.
Philips został założony przez Gerarda Philipsa i jego ojca Frederika w 1891 roku. Frederik sfinansował zakup i wyposażenie fabryki w Eindhoven, gdzie przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję produktów elektronicznych. Po ponad stu latach rozwoju firma obecnie jest posiadaczem ponad 64 tys. patentów i zatrudnia ponad 114 tys. osób.
3. ING
Internationale Nederlanden Groep to najpopularniejszy niderlandzki bank. Z usług firmy korzysta około 85 milionów klientów w ponad 50 państwach. Przedsiębiorstwo zatrudnia także ponad 130 tysięcy pracowników. Jest to większy wynik niż w przypadku Rabobanku.
Grupa ING powstała w 1991 roku w Amsterdamie. Wówczas firma działała jedynie w swojej ojczyźnie i dopiero po jakimś czasie rozszerzyła swoją działalność na Czechy, a później inne kraje europejskie. Obecnym prezesem przedsiębiorstwa jest Jeroen van der Veer.
2. Booking.com
Mało kto wie, że najpopularniejsza strona do rezerwacji hoteli i pensjonatów powstała właśnie w Holandii. Na pomysł założenia firmy wpadł Geert-Jan Bruinsma, student Universiteit Twente w Enschede. W 1996 roku założył on Booking.nl, a w 2000 roku połączył go z innym bliźniaczym portalem o podobnej nazwie.
Obecnie Booking.com jest dostępne w 43 językach. Strona ma zasięg światowy i obsługuje około 2,7 miliona obiektów. W 2022 roku mobilna aplikacja portalu była najczęściej pobieranym programem w kategorii biur podróży.
1. Heineken
Ta najpopularniejsza niderlandzka firma została uznana także za najcenniejszą. Marka została wyceniona na 13,7 miliarda dolarów. Oznacza to, że w ciągu dwóch lat przedsiębiorstwo odnotowało aż 18 proc. wzrost. Niderlandzkie piwo nadal cieszy się ogromną popularnością, a Heineken pozostaje sponsorem wielu kluczowych, sportowych wydarzeń.
Firma powstała w 1864 roku przez Gerarda Adriaana Heinekena w Amsterdamie. Kluczowa jest jednak data 1886, bo to wtedy dr H. Elion wynalazł „drożdże Heinekena”. Składnik ten do dzisiaj jest kluczowym dodatkiem piwa Heineken i nadaje browarowi unikatowy smak.
To może Cię zainteresować