Foto: stock.xchng. |
Klienci porównują ceny głównie na podstawie gazetek reklamowych (48%) i własnego odczucia (28%). „Cotygodniowa gazetka promocyjna w ubiegłych latach zyskała na znaczeniu. Prawie połowa holenderskich konsumentów korzysta z nich często lub zawsze. To istotnie więcej niż w zeszłym roku" - mówi Paul Op Heij z Deloitte - „Dla ponad dwóch trzecich konsumentów atrakcyjna oferta z cotygodniowej gazetki promocyjnej jest powodem do tego, aby odwiedzić inny supermarket niż zwykle".
Lista zakupów
Ponadto nieco więcej klientów niż w zeszłym roku korzysta z listy zakupów (61%). Rzadziej też pozwalają sobie na odstępstwa od listy, gdy znajdą coś fajnego lub dobrego w sklepie. „Również więcej konsumentów postanawia już w domu, jakie świeże produkty kupią. W skrócie, konsument wydaje się być mniej skłonny do zakupów pod wpływem impulsu" - mówi Op Heij.
Także recesja ciągle ma wpływ na zachowanie podczas dokonywania zakupów. W porównaniu do roku ubiegłego konsumenci częściej śniadanie i lunch jedzą w domu i częściej biorą również własne jedzenie na lunch do pracy. Jak komentuje Op Heij: „Wydaje się, że konsumenci w reakcji na kryzys gospodarczy są w tym roku bardziej ostrożni z wydatkami niż w roku ubiegłym. Około 40% respondentów rzadziej wychodziło na miasto coś zjeść i rzadziej zamawiało coś na wynos. Holendrzy kupują też mniej w sklepach z artykułami specjalistycznymi i ponad połowa z nich zwraca większą uwagę na promocje w supermarkecie".
MN/przegląd prasy
To może Cię zainteresować