Foto: Start People |
Niemiecki rząd zamierza wprowadzić parytety dla kobiet we władzach spółek giełdowych. Coraz wyraźniej poszczególne branże, zwody są przejmowane przez płeć słabą. A może zamiast nazywać ja słabą, należałoby używać określenia skrupulatną lub nastawioną na drugiego człowieka? Bo takie cechy decydują o tym, że w coraz większej liczbie zawodów poszukiwane są właśnie kobiety.
Badania przeprowadzone w 40 krajach na świecie pokazały, że kobiety decydują o zakupie 91 proc. domów. To one decydują o zakupie 80 proc. wszystkich zakupów, które trafiają do tych domów. To dla nich przygotowywane są, zatem kampanie reklamowe, projektowane towary luksusowe. To o zadowolenie kobiet walczą producenci, bo widzą, że usatysfakcjonowana kobieta staje się żywą reklamą ich produktów. Ale to strona konsumencka. Ciekawiej dzieje się w niektórych krajach europejskich, gdy popatrzymy na stronę biznesową.
Gospodarka jest kobietą
W Norwegii już od ośmiu lat 40 proc. składu każdej rady nadzorczej muszą stanowić kobiety. We Francji i Hiszpanii te same proporcje mają być wprowadzone do 2015 roku. Holendrzy już nad tym pracują. Badania amerykańskiego instytutu Catalyst wskazują, bowiem na to, że firmy, w których zarządach obecne są kobiety, osiągają wyższe zyski. I ta tendencja jest widoczna na różnych poziomach zatrudnienia oraz w oczekiwaniach pracodawców wielu branż.
Z doświadczeń agencji doradztwa personalnego Start People wynika, że pracodawcy preferują słabą płeć na wszelkich stanowiskach wymagających skrupulatności. Listę zajęć, które z pozoru mogą wydawać się nietypowe dla kobiet otwiera praca w przemyśle elektronicznym i przetwórstwie.
- To zajęcia wymagające wykonywania czynności powtarzających się, monotonnych oraz precyzyjnego działania, skrupulatności, ogromnej cierpliwości. Doświadczenie pokazuje, że mężczyźni przy takich pracach nie sprawdzają się, kobiety jak najbardziej. Dlatego 95 proc. takich stanowisk obsadzone jest przez kobiety - uzasadnia Magdalena Moryń- Błaszczyk, ze Start People.
Żeński punkt widzenia
Duży wpływ na wykonywanie zawodu ma wykształcenie. Przyzwyczailiśmy się do tego, że nauki ścisłe zdominowane były przez pierwiastek męski. Obecnie sytuacja się zmienia. Wystarczy zajrzeć na dowolną Politechnikę czy Akademię Morską by przekonać się, że kobiety coraz częściej maja odwagę próbować z powodzeniem swoich sił w informatyce czy nawigacji. Nie dziwi nikogo natomiast, że kobiety najczęściej zatrudniane są w służbie zdrowia, na stanowiskach tłumaczy języków obcych, czy w rekrutacji. I ...decydują o tym, kto otrzyma pracę i na jakim stanowisku.
- W branży rekrutacyjnej na świecie, kobiety stanowią średnio 80 proc. zatrudnionych, u nas w Polsce ta proporcja jest jeszcze większa - tłumaczy Maurice Delbar, prezes zarządu Start People. - - Tak się dzieje często wręcz ku rozpaczy samych rekruterek, które nie raz sugerowałyby może przychylniej spojrzeć na ubiegających się o tę pracę mężczyzn i odrobinę zrównoważyć proporcje w zespole - żartuje szef Start People. - Ale to nie takie proste, ponieważ praca w rekrutacji wymaga specyficznych predyspozycji, które częściej posiadają kobiety niż mężczyźni. Wymaga podzielności uwagi, wykonywania obowiązków często w pośpiechu, zatem doskonałej organizacji pracy i umiejętności nawiązywania kontaktu z bardzo różnymi ludźmi. Stąd doskonały rekruter musi być doskonale cierpliwy, ciepły, spokojny, przekonywujący, ludzki i empatyczny. Właściwie ...powinien mieć wszystkie cechy, które definiują np. pielęgniarkę! To, dlatego agencje pracy tymczasowej nazywa się często „pogotowiem pracy".
Próby wdrażania płci przeciwnej „na siłę" dla proporcji bywają nieraz bardzo karkołomne i mogą kończyć się fiaskiem. - Nie można generalizować oczywiście! Ale mężczyźni często pracują na skróty, są nastawieni w pracy na ilość zapominając czasem, o jakości. Oczywiście także, z racji swojej natury są narażeni na manipulacje ze strony ubiegających się o prace kobiet (śmiech). I wtedy ich osąd może szwankować. Ale mówiąc poważnie, gdy porównuję mój rodziny kraj Belgię z Polską, w której mieszkam już kilkanaście lat, mogę stwierdzić, że w Polsce po prostu kobiety lepiej pracują.
Co na ten temat mają do powiedzenia psychologowie?
Kobiety, które odnoszą sukces w sferze zawodowej charakteryzują się ambicją, orientacją na cel i determinacją - a zatem cechami typowymi dla mężczyzn. Kobiety, które wspięły się na wysokie stanowiska u mężczyzn wzbudzają często podziw i respekt. Niestety między samymi kobietami trudniej jest znaleźć w biznesie kobiecą solidarność.
- Kobiety, które osiągają sukces w sferze zawodowej płacą za niego znacznie wyższą cenę niż mężczyźni. Zachowanie, które u mężczyzny można określić mianem asertywnej pewności u siebie, u kobiety będzie rozpatrywane, jako zachowanie agresywne. Przykładem może być sytuacja, w której szef wybucha złością na spotkaniu zespołu, podwładni zinterpretują taką reakcję, jako przejaw siły i stanowczości. Szefowej takie zachowanie nie przystoi, w nerwowych sytuacjach oczekuje się od niej większej asertywności, dyplomacji i kontroli emocji - wyjaśnia psycholog, Joanna Wszeborowska.
Będąc na kierowniczym stanowisku kobiety nadal pełnią liczne role społeczne takie jak zarządzanie gospodarstwem domowym i piastowanie obowiązków opiekunki domowego ogniska. Mnogość funkcji, które pełnią kobiety, sprawia, że z łatwością radzą sobie z koordynowaniem wielu czynności jednocześnie, co sprzyja ich skuteczności w działaniu. Mężczyźni mogą paniom podzielności uwagi tylko pozazdrościć.
Start People jest jedną z czołowych Agencji Pracy i Doradztwa Personalnego, działającą na polskim rynku od 14 lat. Oferuje kompleksowe rozwiązania HR w zakresie leasingu pracowniczego, rekrutacji, selekcji oraz payrollu i doradztwa personalnego. Start People jest częścią międzynarodowej grupy USG People N.V., notowanej na giełdzie Euronext w Amsterdamie. USG People należy do pierwszej piątki największych i najbardziej renomowanych firm w branży. Działa w 10 europejskich krajach (Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu, Niemczech, Polsce, Szwajcarii i Włoszech). Start People posiada kilkadziesiąt oddziałów na terenie całego kraju.
Dodatkowych informacji udzieli oraz dysponuje kontaktami do ekspertów:
Małgorzata Kaliszewska
PR Manager
Vision Group
Tel. 22 327 61 41
Mob.+48 604 44 29 00
e-mail: m.kaliszewska@visiongroup.pl
To może Cię zainteresować