Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Aktualnosci

Przełomowy wyrok w Holandii. Zatrudniony otrzyma pieniądze za dodatkowe 10 minut pracy

Agnieszka Halman

17 maja 2023 07:39

Udostępnij
na Facebooku
Przełomowy wyrok w Holandii. Zatrudniony otrzyma pieniądze za dodatkowe 10 minut pracy

Mężczyzna dostanie pieniądze od byłego pracodawcy. Pixabay.com/CC0 Creative Commons/epicantus

Niderlandzki sąd słynie z wydawania bezprecedensowych wyroków. Władze podejmują odważne decyzje, na które nie zdecydowano by się w innych częściach Europy. Jednym z takich postanowień, jest to ogłoszone na początku maja. Na procesie w Hadze zdecydowano, że firma musi wypłacić zatrudnionemu pieniądze za każde 10 minut jego dodatkowej pracy.
testek
Reklama

Dobrowolne działanie?

2 maja sąd w Hadze zadecydował, że firma call center musi wypłacić zatrudnionemu pensję za dodatkowe minuty pracy. Mężczyzna udowodnił, że musiał pojawiać się w biurze 10 minut przed rozpoczęciem zmiany. W tym czasie włączał komputer i szykował stanowisko, ale faktyczny czas jego dyżuru rozpoczynał się dopiero w chwili odebrania pierwszego telefonu. 

Sąd w Niderlandach uznał, że mimo iż pracownik nie wykonywał jeszcze powierzonych mu obowiązków, to czas, który poświęcał firmie, musi zostać odpowiednio wynagrodzony. Udowodniono, że przyjście do biura przed rozpoczęciem pracy nie było z jego strony dobrowolne.

To, że w tym czasie nie jest on jeszcze produktywny dla firmy i że Teleperformance jest opłacane przez swojego klienta dopiero od momentu, gdy pracownik jest na linii, nie zmienia tego
~ decyzja sądu.

Pieniądze dla pracownika

Według decyzji sądu zatrudniony dostanie pieniądze za każde dodatkowe 10 minut spędzone w firmie. Mężczyzna pracował tam od 2016 roku, więc łączna kwota jego odszkodowania wynosi 2900 euro.

Wyrok sprawił, że wiele osób zgłosiło już chęć ubiegania się o podobne odszkodowanie. Wszystko wskazuje na to, że firma zdecyduje się na podwyżki, by uniknąć gigantycznego pozwu zbiorowego.

Przedsiębiorstwo, które musi wypłacić odszkodowanie mężczyźnie, zatrudnia około 420 tys. pracowników na całym świecie. W ubiegłym roku osiągnęła zysk netto w wysokości 645 milionów euro.

Przełomowy wyrok

Po wydaniu wyroku przez sąd w Hadze eksperci uznali, że na decyzji może skorzystać wielu zatrudnionych pracowników. Nie chodzi tylko o osoby pracujące w call center, ale także o te, które przed rozpoczęciem zmiany muszą spełnić inne obowiązki. Najczęściej marnują na to czas, który nie jest opłacany przez firmę.

Pomyśl na przykład o ludziach, którzy muszą zmienić ubranie lub uruchomić system. Zmiana stroju jest również częścią czasu pracy
~Elly Heemskerk ze związku zawodowego FNV dla NOS.

Gość
Wyślij


Bliżej nas