Aktualnosci
Dostałeś podejrzaną wiadomość z CJIB o zaległej płatności? Uważaj, to oszustwo
Przykład fałszywego wezwania do uregulowania zaległości w CJIB. https://www.cjib.nl/ (screenshot)
W internecie pojawiły się doniesienia o dziwnych wiadomościach, zachęcających do uregulowania niezapłaconej należności. Informacje o mandacie, zaległej składce na ubezpieczenie zdrowotne czy innej należności są dostarczone za pośrednictwem e-maila, SMS-a lub wiadomości w aplikacji WhatsApp. W miejscu nadawcy widnieje rządowe Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), czyli Centralne Biuro Poboru Należności Sądowych. Wygląda wiarygodnie? To tylko pozory. Za korespondencją stoją przestępcy.
CJIB na swojej stronie internetowej poinformowało o nieuczciwym procederze, praktykowanym przez oszustów dążących do wyłudzenia dużych sum pieniędzy. O sprawie piszą także rodacy w Holandii na zamkniętej facebookowej grupie „Polacy w Hadze”.
Post opublikowany na grupie polonijnej na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/polacy.w.hadze/ (screenshot)
Jak rozpoznać oszustwo?
CJIB zapewnia, że wiadomości w formie elektronicznej są zawsze wysyłane przez oszustów, ponieważ agencja o wszelkich zaległościach finansowych, takich jak np. mandaty, informuje jedynie za pośrednictwem korespondencji listownej. Dlatego wszystkie SMS-y, e-maile i inne formy kontaktu to próby wyłudzenia.
Rozsyłane wiadomości w treści zawierają konkretne kwoty, jak również linki odsyłające do płatności online za pomocą iDEAL. Odnośniki wyglądają zawsze dość podobnie i zaczynają się od https://linksplit.io/
Niektóre treści wezwania do zapłaty w SMS-ie mają swój konkretny szablon. np.:
CJIB:U heeft nog een openstaande vordering met kenmerk: [różny ciąg cyfr i/lub liter] van EUR [kwota]. Betaal vandaag via IDEAL: [link jw.].
Fundacja IDHEM za pośrednictwem Facebooka przytoczyła także e-maila zawierającego próbę wyłudzenia pieniędzy.
Inne przykłady fałszywej korespondencji znajdują się również na stronie internetowej CJIB.
Co zrobić, gdy otrzyma się podejrzaną wiadomość?
Przede wszystkim: nie klikać w żadne wiadomości i nie otwierać załączników, ponieważ mogą one zawierać złośliwe oprogramowanie. Nie należy także dokonywać jakiejkolwiek płatności.
CJIB prosi o kontakt osoby, które otrzymały podejrzaną wiadomość na: valse-email@fraudehelpdesk.nl
Jeśli dokonało się wpłaty oszustom, należy jak najszybciej skontaktować się z holenderską policją. W sytuacji, gdy kwota została przelana na konto CJIB, agencja zapewnia, że zwróci wszelkie płatności.
Chcesz podzielić się ważną informacją dotyczącą życia w Holandii? Napisz do nas na: redakcja@mojaniderlandia.pl
To może Cię zainteresować